top of page
Retentie-specialist-in-Nederland.

Retentiemarketing is een vak

Ik weet dan ook alles over churn management, retentiebeleid, saves, loyaliteitscampagnes, customer experience. Als Retentiemarketeer ben ik gepokt en gemazzeld.

Voor Essent, E.on, VodafoneZiggo en Emakina heb ik de nodige strategieën, tactieken en campagnes ontwikkeld om klantverlies te voorkomen en om meer omzet te halen uit bestaande klanten. Zie mijn CV.

En nu hoor ik je denken: die Berith heeft makkelijk praten want die is gewend om met grote budgetten en gespecialiseerde teams te werken. In het MKB hoef je daar niet op te rekenen.

Klopt helemaal, maar wie niet sterk is moet slim zijn. Tijdens mijn carrière als retentiemarketeer bij de grote bedrijven heb ik vaak gedacht: De strategie die we nu voor Essent of Vodafone uitvoeren om klanten te behouden, kan ik een-op-een ook toepassen bij het MKB. Het heeft namelijk niks met budget te maken. Consumentengedrag is waar het omdraait. En als je, zoals ik, daar dagelijks mee bezig ben, weet je wat werkt en wat niet.

Asset 1-8.png

Retentiemarketing is serious business en als je het goed doet kan het elk bedrijf zo’n 25% extra omzet per jaar opleveren.

Punt is wel dat je nooit op je buikgevoel moet afgaan in deze business want dan ga je de mist in.

Als je mij inhuurt, creëer ik een stevige basis voor je toekomstige omzet. Met analyses die houtsnijden en bewezen strategieën ga je klanten behouden en blij maken. Je voorkomt dat je in paniek mee moet in een prijzenslag die leidt tot een race to the bottom of dat de concurrentie in de markt je zo beheerst dat je gaat fantaseren en hallucineren over kansen die helemaal niet bestaan.

 

Bij mij gebeurt niets zonder plan.

 

Alles staat bij mij in het teken van klanten vasthouden, ze laten terugkeren en voorkomen dat klanten vertrekken. En méér omzet halen uit bestaande klanten.

 

Het verschilt per branche wat de kansen op retentie zijn maar zelfs een makelaar kan ervoor zorgen dat de starter van weleer uiteindelijk bij hem of haar terugkeert als gezinsuitbreiding een grotere woning vereist of als de kinderen het huis uit zijn en een kleinere woning wenselijk is.

 

Aanbevelingen en positieve reviews leveren een positieve bijdrage aan de omzetontwikkeling. Als je als ondernemer je klanten koestert en blij maakt, zullen ze je aanbevelen bij anderen. Daar weet ik alles. Mensen houden ervan om te doen wat anderen doen. Als meer mensen jouw product aanbevelen, werkt dat in je voordeel.

VZ.png
EON.png
essent.png
Asset 1-8_edited_edited.png

Ik blijk aanleg te hebben voor het leiden, trainen en coachen van jong professionals en ondernemende mensen en besloot me daarin verder te bekwamen.

Tijdens mijn werk ben ik een periode voorzitter geweest van een vereniging voor jonge ondernemende mensen genaamd JCI ‘s-Hertogenbosch. Naast leiding geven aan deze club heb ik regelmatig grote business events georganiseerd. En ben ik een van de inhouse trainers die verantwoordelijk is voor persoonlijk ontwikkeling van de leden.

Inmiddels mag ik me zelf Insight Practitioner & MBTI Practitioner noemen.

 

MBTI is momenteel wereldwijd het meest gebruikte psychologische model om mensen te karakteriseren. Je krijgt meer inzicht en begrip in je eigen functioneren en gedragsvoorkeuren en dat van anderen. Als trainer manifesteer ik me als teambuilder en organiseer ik voor medewerkers van bedrijven trainingen: Effectief communiceren met MBTI.

 

Mijn trainersactiviteiten groeien dusdanig dat het inmiddels meer is dan een side hustle.

 

De combinatie retentiemarketing en teambuilding bevalt me wel. Ik kan mijn activiteiten zelfs combineren voor één klant

DA_edited.png
CO_edited.png
strategy-academy-long.png
WC talling_edited.png
EC.png
yokaham_edited.png
Asset 1-8_edited.png

Humor

Daadkrachtig

Positief kritische

Communicatief

Loyaal

Adrem & eerlijk

Resultaat gericht

Energiek

Strategisch

Berith Spoelstra

Als mens sta ik opgewekt en engergiek in het leven. Ik ben resultaatgericht, strategisch en weet van aanpakken. Liefst met wat humor. Ik ben zo’n type dat je met een gerust hart om een boodschap kunt sturen. Of een feest kunt laten organiseren want ik sjouw - als het moet - ook nog zelf de bartafels, de kratten en dozen wijn naar binnen.

 

Spreekt mijn verhaal je aan en kan jouw organisatie wel wat hulp gebruiken bij het behouden van klanten of een teambuilding-activiteit? Bel me dan. Of stuur een berichtje. Een gratis kennismakingsgesprek inclusief sparren en sanity check is altijd leerzaam en waardevol.

 

Tot ziens. 

Berith Spoelstra

bottom of page