top of page

Retentie

Vaak laten klanten heel duidelijk weten wat ze van jouw merk of organisatie vinden. Daarbij is het van belang dat je goed luistert naar wat een klant zegt of doet. Door het gedrag van de klant te analyseren begrijp je al snel of deze zal terug keren of dat je opzoek moet naar een nieuwe klant. Hiervoor hoef je echt geen uitgebreide analyses uit te voeren of analisten aan te nemen.

Het begint wel bij luisteren!

Vaak laten klanten heel duidelijk weten wat ze van jouw merk of organisatie vinden. Daarbij is het van belang dat je goed luistert naar wat een klant zegt of doet. Door het gedrag van de klant te analyseren begrijp je al snel of deze zal terug keren of dat je opzoek moet naar een nieuwe klant. Hiervoor hoef je echt geen uitgebreide analyses uit te voeren of analisten aan te nemen.
Het begint wel bij luisteren!

Stel je verliest op jaarbasis  25% van je klanten. Over 5 jaar heb je 75% van je klantenbase verloren. Uiteraard kan je een klantenbestand altijd weer aanvullen met nieuwe klanten. Dat is echter altijd duurder (x5) dan investeren in je bestaande klant. Je verliest als onderneming geld als je niet actief met je bestaande klanten bezig bent. Uit onderzoek is gebleken dat bestaande klanten voor ongeveer 25% meer omzet zorgen. Er zijn dus eigenlijk geen valide redenen waarom nieuw klanten belangrijker zijn dan bestaande. Toch focussen de meeste bedrijven voornamelijk op het binnenhalen van nieuwe klanten. Waarom is dat eigenlijk?

Wat betekent Retentie?
Een introductie

 

Misschien is 'retentie' een term die je nog niet zo bekend voorkomt. Simpel gezegd omvat het alle activiteiten die gericht zijn op het behouden van klanten. Het uiteindelijke doel is om de band tussen de klant en jouw merk, product of dienst te versterken. Er zijn verschillende manieren om retentie te benaderen, en bij By Berith hebben we onze activiteiten opgedeeld in drie duidelijke secties om het begrip en het doel van elke aanpak te verduidelijken:

Vasthouden van klanten
 

Dit is de essentie van retentie. Hier focussen we op het behouden van klanten door ervoor te zorgen dat ze jouw merk blijven verkiezen boven de concurrentie of alternatieven.

Tegenhouden van klantverlies

 

In deze sectie werken we aan strategieën om het vertrek van klanten te voorkomen en hun loyaliteit te vergroten.

Terugwinnen van verloren klanten

 

Soms verlies je klanten, maar met de juiste benadering kunnen we helpen sommigen van hen terug te winnen.

Deze drieledige aanpak helpt om de principes van retentie beter te begrijpen en te implementeren, waardoor de effectiviteit van onze strategieën wordt verhoogd.

Aanbod

Sales Training

 Effectief omgaan met klantverlies op de verkoopvloer

Het omgaan met klantverlies vormt een significante uitdaging op de verkoopvloer. Het is cruciaal om deze gesprekken op een constructieve wijze te benaderen. Door te begrijpen waar de klant vandaan komt, kunnen we effectief naar oplossingen zoeken die voor beide partijen voordelig zijn.

 

By Berith ondersteunt verkoopafdelingen door te helpen de behoeften van de klant diepgaand te begrijpen en op basis daarvan waardevolle oplossingen te bieden. Onze aanpak richt zich niet alleen op het behouden van bestaande klanten, maar ook op het herstellen en verbeteren van relaties waar nodig.

Proactieve Campagnes

Het proactief aanpakken van klantontevredenheid is essentieel om klantverlies te voorkomen. Er zijn meerdere methoden om potentiële problemen vroegtijdig te identificeren en aan te pakken. Een effectieve aanpak is bijvoorbeeld het gebruik van het RFM-model (Recency, Frequency, Monetary value) om klantsegmenten te identificeren. Op basis van deze gegevens kun je een gepersonaliseerde campagne ontwikkelen die nauw aansluit bij de specifieke behoeften van jouw klanten.

Proces Verbetering

Procesverbetering om klantverlies te voorkomen

Opzeggingen en klantontevredenheid kunnen vaak worden voorkomen door de juiste processen en duidelijke werkafspraken. Het is essentieel om goed gedefinieerde procedures te hebben voor hoe om te gaan met opzeggingen en klachten.

Hoe wordt er gehandeld bij een opzegging?

Bestaan er duidelijke werkafspraken voor het afhandelen van klachten?

Welke communicatie ontvangt de klant gedurende dit proces?

Bij By Berith helpen we uw organisatie met het ondersteunen en implementeren van efficiënte processen die zijn ontworpen om onnodig klantverlies te voorkomen. Onze aanpak zorgt ervoor dat elke interactie met de klant gestroomlijnd en optimaal is, waardoor de tevredenheid verhoogd en het verloop verminderd wordt.

Clicking images BA2A8465 berith bloemen Element.png

By Berith specialiseert zich in het ontwikkelen van strategieën die klantverlies bij de wortel aanpakken. Wij zorgen ervoor dat elke campagne niet alleen reactief, maar vooral proactief is, waardoor klanttevredenheid en loyaliteit worden versterkt en het verloop wordt geminimaliseerd.

bottom of page