Met alle stijgende kosten ontkom je bijna niet aan het meegaan in deze duurder wordende wereld. Als al je vaste lasten stijgen, zoals personeel, huur, energie en grondstoffen, moet je wel! Anders lever je straks een product of dienst onder de kostprijs, en jouw organisatie wil graag een gezonde toekomst.
Het is altijd een spannend moment, of dit nu de eerste keer is dat je een prijsverhoging doorvoert of dat het een jaarlijkse activiteit is.
Er zijn altijd een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je een verhoging doorvoert:
Kan jij en je team de verhoging verantwoorden? Zorg voor een goede onderbouwing zodat niemand binnen jouw bedrijf met een mond vol tanden komt te staan als er naar gevraagd wordt.
De communicatie moet duidelijk en ruim op tijd zijn, zodat jouw verandering geen negatieve consequenties heeft voor je afnemer (behalve dan de prijsverandering). Bijvoorbeeld, 123inkt doet dit altijd heel netjes. Ze geven aan wanneer de prijzen veranderen en bieden nog een aantal dagen de mogelijkheid om tegen de oude prijzen een bestelling te plaatsen.
Timing en planning zijn cruciaal. Wanneer voer je de verandering door? Ga je voor het nieuwe jaar of volgende maand? Denk na over wat logisch is voor jouw business. Ga vooral niet overhaast te werk, want je hebt ook nog een organisatie achter je die moet meegaan in de verandering!
Groetjes Berith Spoelstra
Trainer & Marketeer
Comments