top of page

7 tips om goed afscheid te nemen van je klant.

Bijgewerkt op: 1 jun.

Het is en blijft vervelend als je klanten verliest, maar soms is het onvermijdelijk. Het is juist goed dat de klantrelatie eindigt als je elkaar niets meer te bieden hebt. Zorg er dan voor dat je op een goede manier afscheid van elkaar neemt. Geen no hard feeling, maar voor nu scheiden onze wegen. Een goed afscheid nemen van je klant is een must, omdat je nooit weet of er in de toekomst weer een klantrelatie kan ontstaan. Een verloren klant kan nog steeds optreden als een ambassadeur. Zij hebben jouw product of dienst misschien niet meer nodig, maar een vriend, familielid of buurman wel. Dan wil je dat jouw bedrijf wordt aanbevolen.


Een tijdje terug sprak ik een ondernemer op een netwerkevenement die vol passie sprak over zijn verzekering die hij zojuist had opgezegd. Hij had zijn camper verkocht en had dus geen verzekering meer nodig. Het daaropvolgende gesprek met de verzekeraar was interessant en resulteerde in een prettige beëindiging van het contract. De ondernemer sprak vol lof over de manier waarop alles was verlopen. Een betere ambassadeur kun je niet hebben. Dus als je afscheid van elkaar neemt, doe het dan goed!


Maar hoe doe je dat?


1. Een helder proces:

Zorg ervoor dat het voor de klant duidelijk is hoe hij of zij kenbaar kan maken dat hij of zij niet opnieuw voor jouw bedrijf kiest. Zorg dat dit duidelijk op de website staat en dat je medewerkers weten hoe het proces verloopt en welke informatie ze moeten verzamelen.


2. Goed gesprek:

Wees begripvol: Luister actief naar de redenen waarom de klant vertrekt en toon begrip voor zijn of haar besluit. Het is essentieel om de klant het gevoel te geven dat zijn of haar mening wordt gehoord en gerespecteerd.


3. Goede bevestiging:

Bevestig direct en correct. Wacht niet vijf dagen, klanten willen snel weten of alles goed is verwerkt en willen niet met onnodige kosten zitten, vooral als er sprake is van een abonnement of jaarcontract.


4. Ondersteuning bij overstap:

Laat de klant weten dat je beschikbaar bent om te helpen tijdens het afscheid en eventuele overgangsproblemen. Bied indien mogelijk hulp aan bij het overstappen naar een andere dienstverlener of geef advies over mogelijke alternatieven.


5. Bedanken:

Toon dankbaarheid voor het vertrouwen dat de klant in jouw bedrijf heeft gehad. Benadruk de waarde die de klant heeft bijgedragen en bedank hem of haar voor de samenwerking en de kansen die het heeft geboden.


6. Vraag om feedback:

Geef de klant de mogelijkheid om feedback te geven over zijn of haar ervaring met jouw bedrijf. Dit helpt niet alleen bij het verbeteren van je dienstverlening, maar zorgt ook voor een positive noot


7. Altijd de mogelijkheid bieden om terug te keren


Het gras is altijd groener aan de overkant. Sommige klanten moeten zelf de concurrentie of een alternatief ervaren om het verschil te kunnen beoordelen. Hier hoef je niet bang voor te zijn. Als jij gelooft in je product of dienst, zullen klanten vanzelf terugkomen. Er is altijd iets wat jouw bedrijf onderscheidend maakt. Maak in je communicatie duidelijk wat ze zullen missen als ze niet meer voor jou kiezen. Bied vervolgens altijd de mogelijkheid om terug te keren.


Het is belangrijk om te onthouden dat een goed afscheid niet het einde hoeft te betekenen. Het op een professionele en positieve manier afsluiten van de relatie kan de deur open laten voor toekomstige samenwerking of zelfs positieve aanbevelingen.


Kan je hierbij hulp gebruiken?



Neem dat contact met mij op.


Met vriendelijke groet,

Berith Spoelstra

Retentie marketeer & Trainer


5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page