Vertrouwen komt te voet en gaat te paard—een gezegde dat bijzonder relevant is voor klantbehoud. Een klant kiest voor jouw merk op basis van onderzoek, referenties, effectieve marketing, of soms zelfs onderbuikgevoel. De eerste contactmomenten na aankoop zijn cruciaal. Dit is het moment om je belofte waar te maken. Als er iets misgaat, kan dit de klantrelatie schaden, zeker als je niet in staat bent de fout te herstellen.
In een van mijn blogs van vorig jaar besprak ik de Service Recovery Paradox, het idee dat klanten loyaler zijn als problemen goed worden opgelost. Hoewel dit vaak waar is, rijst de vraag of dit ook werkt als de klantrelatie nog pril is. De eerste stappen in het proces van vertrouwen zijn pas net gezet, waardoor de impact van een negatieve ervaring veel groter kan zijn.
Het nakomen van beloftes gaat verder dan het simpelweg nakomen van afspraken of tijdig leveren. Het omvat ook het ontastbare: de potentie van wat jouw product of dienst voor de afnemer kan betekenen. Als je een vakantie boekt, wordt ontspanning en vrijheid beloofd. Douw Egberts-thee belooft een momentje voor jezelf en je dierbaren.
Daarom is het van groot belang dat bedrijven de juiste verwachtingen scheppen en transparant communiceren als er zich problemen voordoen. Alleen dan kan het vertrouwen van de klant worden hersteld of versterkt. Dit vraagt om een doordachte strategie die verder gaat dan alleen het product zelf; het draait om de totale beleving en de emotionele connectie die je met je klanten opbouwt.
Dus welke belofte maak jij aan je klanten en wat doe je om deze waar te maken? Dit zijn vragen waar elk bedrijf over na moet denken om klantverlies te minimaliseren en een langdurige relatie met klanten op te bouwen.
Groetjes Berith Spoelstra
Trainer & Marketeer
Comments