Ik dans al bijna heel mijn leven, met tussenpauzes nu bijna 25 jaar. Sinds enkele jaren ben ik weer gestart met modern klassiek, gewoon bij de dansschool in mijn woonplaats. Afgelopen les gebeurde er iets bijzonders. De docent had een verrassing: niet zij, maar een deelnemer had een danscombinatie gemaakt.
Kun je je voorstellen dat je als kennis- en ervaringsexpert benaderd wordt door een deelnemer die zegt: "Ik zou graag een deel van jouw werk willen doen." Het is heel verleidelijk om dan in de verdediging te schieten en nee te verkopen. Wat zullen de andere deelnemers er wel niet van vinden of de dansschool?
Het gevolg zou een ontevreden of minder gemotiveerde deelnemer kunnen zijn. In dit geval heeft de docent het idee omarmd en de deelnemer een platform gegeven. Ze veranderden van docent naar deelnemer en deelden enthousiast mee, zonder de neiging om controle te willen behouden. Hoe tof is dat!
Waarom deel ik dit? Omdat retentie gaat om het vasthouden van je klant. En soms betekent dit dat je een stapje extra, of in dit geval opzij, moet zetten. Heb jij voorbeelden van een stapje extra?
Groetjes Berith Spoelstra
Trainer & Marketeer
Comments